Fehér fűz a Koloska-forrásnál

A fa/facsoport története

A jelölt fa Balatonfüreden, a Koloska-völgyi Kirándulóerdő területén található. A Koloska-völgy Balatonfüred környékének évtizedek óta legnépszerűbb kirándulóhelye, az itt kiépített kirándulóerdő fenntartója a Bakonyerdő Zrt. A fa védett területen, a Balatonfüredi Erdő Természetvédelmi területen áll, amely a Balaton-felvidéki Nemzeti Park része.
Azok, akik valaha jártak már a Koloska forrásnál, minden bizonnyal emlékeznek az ott található fantasztikus fűzfára. Az Arácsért Alapítvány Kuratóriuma 2019-ben benevezi ezt a fát az „Ország Fája” versenyre, melynek első lépéseként 2018 decemberében felhívást tettünk közzé városunk honlapján. Történeteket, gondolatokat vártunk ezzel a különleges fával kapcsolatban mindazoktól, akik ezt nyilvánossággal megosztani kívánják.
Íme, ezek a szívet-lelket melengető sorok érkeztek:
„Ez egy nagyon szép gondolat, hogy ezzel is Arács hírnevét hirdessük a világ felé. Én 25 évig voltam Arácsi születésű lakos. Gyerekkorom egyik fő játszótere volt a forrás a Koloska-völgy minden helye. Ez a fa számomra az élet az élni akarást szimbolizálja. Viharokat túl élte nagy vastag ágai ha le is törtek. Sokszor megmásztuk, sokszor csak árnyékában pihentünk. Sok sikert kívánok! Legyen ez a fa az Év fája!!!!” (B.E.)
„Tudtam, tudtam, hogy egyszer még az én szeretett Arácsom híres lesz! Hiszen ez a világ legeslegszebb helye. Gyermek és ifjúkorom kedvenc színhelye: a Péterhegy, a Müllei szikla, a tavaszi hóvirágozások, Vulkán kutya futtatása, a Koloska forrás és a szalonnasütések az említett fa közelében.
Hol is kezdjem?
Kétféleképpen lehetett oda kijutni. Az erdei úton, ( erre vittük a nálunk nyaraló DDR-ből érkező vadacska gyerekeket -szülőstől persze-, ezek olyan fura gyümölcsös joghurtokat ettek reggelire, hogy Jézus Mária!!!!) Na hazafele már a másik úton mentünk a "külsőn" ott lehetett balról lejtőn is gurulni! Ó de jó volt Istenem!! A Fa már 5-6 éves koromban is nagy volt. (Most 52 vagyok...) . Mellette volt egy napóra. Ezt mindig minden vendégnek megmutattam. Működött . Rettenetesen büszke voltam a tudásomra, hogy egy közönséges fa bot segítségével meg tudom mondani a pontos időt. Elkerültem Vas megyébe... Itt élek már több mint 20 éve. Szüleim rég az arácsi temetőben nyugszanak... Tavaly egyik fiamtól születésnapi ajándékul kaptam, hogy elmegyünk gyerekkorom "színhelyeire" Ebben a Koloska forrás is benne volt- meglepetésként. Az emlékek könnyeket csaltak a szemembe...
Köszönöm, hogy ezt mind leírhattam!
Legyen a Koloska forrásnál levő gyönyörűséges Fa 2019 fája!” (P.I.)
”Nagyon megmelengette szívem a hír, hogy a mi Koloska-völgyi fánk is indul az Ország Fája díjért. Rögtön eszembe jutottak gyerekkorom emlékképei: sütögetés, tollasozás, fogócskázás a völgyben, kilátás a sziklákról, a forrás hűs vize... és ott ülünk szépen, sorjában testvéreimmel, unokatestvéreimmel a fűzfa kinyúló ágán. Egymást segítjük fel. Boldogok vagyunk. Kacagunk. Meghódítottuk a gyerekszemmel különösen hatalmas fát. Azóta már felnőttem, elköltöztem, és már abban a pillanatban alig vártam, hogy visszajöhessek. Most ismét füredi vagyok. Mikor meglátom, hosszú idő után először, óvatosan, tisztelettel simogatom meg kérgét. Azon gondolkodom, vajon hány gyermeket ringatott még az ága... és elképzelem, ahogyan a mi gyermekeink is rajta ülnek, szépen, sorban, gyöngyfüzérben.
Köszönöm, hogy megoszthattam gondolataim és bízom abban, hogy érdemes ez a fa a díjra. Az enyémet már rég elnyerte.” (V.L.)
„A Koloska-völgyi fűzfához kapcsolódóan küldtem képeket. Minden évben október hónapban kirándulunk a völgybe, szalonnát sütünk, számháborúzunk, játszunk és a fa az első amire felmásztunk ,megsimogattuk. Az összetartozást a hagyományokat a patriótizmust a vidék szeretetét a természet csodálatát mind-mind jelenti nekünk.
Rengeteg közösségi élmény fűződik, kötődik ide." (HTI) - a küldött képek pdf formátuma miatt sajnos nem tölthetők fel-

Képek a fáról/facsoportról
A fa/facsoport adatai
Fa/facsoport elhelyezkedése:
A jelölt fa Balatonfüreden, a Koloska-völgyi Kirándulóerdő területén lévő Koloska-forrásnál található. GPS koordináta: WGS84: 46,991341 ; 17,885290 EOV: 183674,26 ; 561604,79